55 baladuri 17

U dvadesetak godina plodnog likovnog stvaralaštva, Elvis Berton zaokupljen je temama čije ishodište prvenstveno treba tražiti u pripadnosti istarskom podneblju. Posvećen im je u ciklusima koji nastaju kroz više godina te rastući u ideji i izvedbi odražavaju kreativne mijene, varijacije i autorsko sazrijevanje. Autodidakt, u usvajanju métiera i kompozicijskih rješenja nedvojbeno je posegnuo za postupcima modernizma i avangarde (chagallovska lebdenja, razbacanost – kako sam kaže, dozivanje Picassa, manira dječjeg crteža) pri čemu je crtež otpočetka izražajna okosnica, konstanta i velika ljubav.

U ciklusu Prije kiše, koji kontinuirano slika od 2013. uljem i akrilom na platnu, po vlastitim je riječima prvenstveno okupiran atmosferom i istarskom arhitekturom, nastavljajući se na Baladure (2005.) s motivima tradicionalnih istarskih stubišta. Izrazita atmosferičnost prizora proizlazi iz događanja koje po sebi izaziva osjećaj iščekivanja, suspensa dobrog ili lošeg predznaka. Sinergija tradicijske arhitekture i pejzaža, sveprisutna u Bertonovom opusu, imaginirana je ovdje sugestivnom gamom i podcrtana obrisnim crtežom vrata, prozora i stuba. Prosede se s vremenom mijenja od strukture zasnovane na crtežu, plošnosti i tangiranju monokromije, prema ekspanziji kolorita, poliperspektivnosti i ritmu.

Raniji prizori iz ciklusa (2013.), nadvijeni prijetećom čađavom koprenom zgusnute reducirane boje, emaniraju autorovo ekološko uvjerenje i daleko su od prispodobe o hrvatskoj Provansi. Postupno slikogradbeni način okreće modulaciji, obuzdanoj gestualnosti i plohi. Vertikale hibridne, izomorfne i biomorfne, stilizirane arhitekture, asociraju registre srednjovjekovnih fresaka istarskih ladanjskih crkava i konvencije njihovih povorki (ples mrtvaca?) s podudarnom kromatikom crvene, žute, zelene i plave boje. Sekvencijalnost kompozicije podsjeća na drugi medij slijeda – strip, a cezurom ostvareni ritam odaje pasioniranog poznavatelja glazbe koji sliku promišlja na principu glazbene dionice. Intermedijalnost i poigravanje paradigmama posredno otkrivaju svestranost Bertonovih umjetničkih interesa, ali i razvojni stvaralački pristup. Ujednačavajući potez i lišavajući ga ekspresivne emocije, u narednim ciklusima uspostavlja sve veću kontrolu nad vizualnim poljem, prema čistoj plohi, blisko slikarstvu obojenog polja ili hard-edgea, primjerice (Limuni, Gola stabla). Fokusirajući se i na naizgled trivijalno, na izdvojeni trenutak atmosfere u krajoliku, prije kiše, morfološki sve jasniji demonstrira postupnost kojom gradi autorsku samosvijest, tragajući za vlastitim individualiziranim rješenjima.

Sabrina Žigo, kolovoz 2019.

Koristimo kolačiće
Ova stranica koristi kolačiće kako bi se osiguralo bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost stranica.